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The Moment: Nature, Life and Re-creation 


2020년 2월 7일 - 2월 25일 

워싱턴한국문화원


개막 행사: 2월 7일 (금) 저녁 6시 - 8시

참여 작가: 주리아, 조연경, 한경혜


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워싱턴한국문화원은 오는 2월 7일부터 2월 25일까지 2020년 첫 번째 문화원 전시 공모 당선 작가전‘The Moment: Nature, Life and Re-creation’를 연다. 이번 전시회에서는 주리아, 조연경, 한경혜 등 3인의 한국 여성 미술가들이 참여하고 서양화, 동양화, 공예 등 다양한 장르의 약 25점의 작품이 선보일 예정이다. 이들 미술가는 작품을 통해 생성과 소멸을 반복하며 재탄생하는 자연과 생명을 각자의 시선으로 바라보며 다채로운 표현 방식을 통해 이야기하고 있다. 바쁘게 살아가는 현대의 삶 속에서 끊임없이 순환하고, 변화하는 자연을 느껴보는 순간이 되길 기대한다.


주리아 작가는 직물의 표면과 상징성을 가진 대상을 조화롭게 혼합하며 역사, 문화, 사상, 인간의 삶 등 폭넓은 주제를 탐구하고 있다. 화면의 중심이 되는 화려한 색상의 직물 주름이 만들어낸 기하학적이고 유기적 구조는 마치 산봉우리, 파도와 같은 자연의 형태를 보여준다. 주리아 작가는 여기에 한국 전통 민화 속 상징 문양인 호랑이, 두루미, 구름 등을 조화롭게 표현하며 독창적인 현대적 시각의 민화로 재탄생시키고 있다. 


조연경 작가는 ‘자연은 끊임없는 생성과 소멸의 반복이다’란 명제 아래 전통과 현대의 재료, 기법, 구조 등을 접목한 새로운 섬유 공예를 제시한다. 자연에서 얻은 닥 섬유와 노끈, 철망 등에 이질적인 재료를 혼합하고 옻칠, 금박, 아크릴 등을 표면에 덧입혀 활력을 불어 넣는다. 유기적이고 자연적인 형태의 작품들은 각 물질이 지닌 고유성을 소멸하고 변화하며 새롭게 탄생되는 과정을 통해 시각적 언어로 보여주고 있다.


한경혜 작가는 <오체투지>의 저자이자 매일 천배의 절 수행을 통해 뇌성마비를 극복하고 ‘물속에 담긴 우주자연과 삶’을 주제로 동양화를 그려오고 있다. 물 아래 잠긴 돌과 다양한 생명체들의 삶을 은은한 색조의 수묵담채화로 담아내며 재현과 추상의 사이에 놓인 순간의 풍경을 선보인다. 작품 속에 군집돼 있는 각기 다른 돌의 형태는 마치 자연의 순리 속에서 살아가는 인간의 모습과도 같다.


전시 개막행사는 2월 7일(금) 오후 6시 워싱턴한국문화원에서 열린다. 참가는 무료이나 워싱턴한국문화원 홈페이지(http://washingtondc.korean-culture.org/)를 통해 사전 예약해야 한다. 전시장 운영 시간은 월~금 오전 9시부터 오후 6시까지입니다. (점심시간 낮 12시- 오후1시 제외)


[작가 소개]


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주리아 Leeah Joo

인디애나주 대학교 (Indiana University in Bloomington)에서 미술학사와 미술역사 학사, 예일대학교 대학원 (Yale School of Art)에서 석사학위 취득 후 서던 코네티컷 주립 대학교 (Southern Connecticut State University)에서 전임강사로 활동 중이다. 주 작가의 작품은 활동 중 뉴욕, 코네티컷지역을 비롯해 시카고, LA 및 시애틀과 서울에서 개인전과 그룹전에 전시됐다. 주 작가는 Pollock-Krasner Foundation, Puffin Foundation, George Sugarman Foundation 및  CT Artist Fellowship 를 수상했다.  



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조연경 Youn-kyung Cho

이화여자대학교에서 섬유전공으로 석사학위 취득한 후 다수의 개인전 및 단체전에 참가해왔다. 한국을 기반으로 활동하며 일본 고마쯔(Komatsu), 오사카(Osaka), 아트팩토리, 토포하우스 서울, 공예트렌드 페어, SOFA (미국 시카고)  등에서 작품을 선보였으며, 2019년 한국공예디자인 문화진흥원 공모 작가로 선정되어 개인전을 가졌다. 최근에는 2020 신당창작아케이드 (서울문화재단 레지던시) 11기 입주작가로 선정됐다. 



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한경혜 Kyoung-Hye Han

홍익대학교에서 동양화로 석사 및 박사 학위를 취득한 후 한국을 기반으로 전시 활동하며 다수의 개인, 그룹전에 참가해왔다. 가나 아트스페이스, 인사 아트 스페이스 한국, 이탈리아 Villa Clerici Milano 시립미술관, Galerie BDMC (프랑스), Gallery Kubota (일본) 등에서 작품을 선보였다. 최근 한 작가는 유럽미술의 정통공모전인 프랑스 르 살롱 (le Salon)에 선정되어 2020년 전시를 앞두고 있다. 



The Moment: Nature, Life, and Re-creation Introduces 

Three Korean Artists’ Thoughts on Life


WHAT: Art exhibition, artist talks, & public opening reception

WHO:  Leeah Joo, Youn-kyung Cho, Kyoung-Hye Han

WHEN: Opening Reception: Friday, February 7 at 6:00 p.m. On View: February 7 – 25, 2020 (open M-F, 9am-noon & 1-6pm)

WHERE: Korean Cultural Center Washington, D.C. (2370 Massachusetts Ave. NW)

HOW: Free RSVP to the opening reception https://forms.gle/7X5XsUSPvSNA5bSn8



The Korean Cultural Center Washington, D.C. proudly presents The Moment: Nature, Life and Re-creation, the year’s first exhibition and the first drawn from the center’s 2020 Open Call for Artists, showcasing more than 25 works by three contemporary Korean artists who reflect on the inherent connection between creation and destruction in the natural world: Leeah Joo, Youn-kyung Cho, and Kyoung-Hye Han. 


Employing diverse artistic media and stylistic approaches, including oil painting, fiber craft, and traditional ink brushwork on Korean Hanji paper, Joo, Cho, and Han bring their unique stories and ideas to the central themes of regeneration, life as a cycle, and the perspective shifts that understanding these ongoing processes can bring about. Audiences will have the opportunity to reflect on the meaning of nature in their own lives, especially in contrast to a rapid-pace modern society in which precious moments rarely last. 


Leeah Joo explores a wide range of subjects in her oil painting art work, including history, culture, ideas, and human life, by harmoniously blending the flowing surface of fabrics with symbolic features of nature. The geometric yet organic structure created by the folds of colorful fabric at the center of each work reveal symmetry with the natural landscape, such as mountain peaks, waves, and even wind. Joo also captures the tiger, crane, and clouds—important symbolic pattern and object motifs in Korean traditional folk paintings—to recreate her own form of contemporary folk tale paintings.


Leeah Joo is a painter and educator based in Connecticut. She received her BFA in Painting and BA in Art History from Indiana University in Bloomington and her MFA in Painting from Yale School of Art. For 25 years, she has exhibited her work throughout the United States and Korea, including in New York, Chicago, Los Angeles, Seattle, and at the Seoul Art Center in Korea. She is the recipient of visual arts awards and grants, including from Pollock-Krasner, Puffin, and the George Sugarman Foundation, as well as twice receiving a Connecticut Artist Fellowship.



Youn-kyung Cho envisions nature as a constant repetition of generation and extinction and adapts this cyclical notion to create her new form of fiber craft works. Her artwork conveys these natural circulatory processes by combining traditional and modern materials, techniques, and structures. She repurposes the long fiber tissues from Korean mulberry trees (traditionally used to create durable paper) into semi-three-dimensional contemporary crafts that incorporate rope, string, and wire mesh, over which lacquer, gold leaf, and acrylic colors are applied. The organic and natural shapes that result reveal the visual language of nature’s circulation present in all things, capturing a moment in time. 


Youn-kyung Cho is an artist based in Korea where she received her MFA in Fabric Design from Ewha Womans University. She has participated in various solo and group exhibitions including the 2018 Tannan Art Festival in Japan, Art Factory, Topohaus, the Craft Trend Fair in Korea, and the Sculpture Objects Functional Art and Design (SOFA) Fair in Chicago. Cho was selected as a 2019 Artist by the Korea Craft & Design Foundation and was selected as a resident artist by Seoul Art Space Sindang in 2020.  



Kyoung-Hye Han is a painter who bowed 1000 times a day as part of overcoming her physical disability of cerebral palsy. During this process, which required great patience and endurance, she became particularly interested in the theme of nature and life underwater. Water plays an important role in her delicately colored ink brush paintings as the implied source of the depth and faint colors. Different types of stones and multifarious creatures cluster together on the surface in this submerged environment, reflecting how human beings exist within mother nature. Han captures a moment in the life of this underwater landscape that crosses the boundary between artistic representation and abstraction.


Kyoung-Hye Han is a painter and the author of Prostration of Body (五體投地). She is based in Korea and received her MFA and Ph.D. in Oriental Painting from Hongik University in Seoul. She has participated in various solo and group exhibitions including at Insa Art Space and Gana Art Space in Korea, the Grand Palais in Paris, Gallery Kubota in Japan, and Villa Clerici in Milan, Italy. Recently, Han was selected as the 2020 artist by Le Salon and her works will be presented again in France.  


Admission to the exhibition opening reception featuring talks by the artists on Friday, February 7 at 6:00 p.m. is free and open to the public, but registration is required. The Moment: Nature, Life, and Re-creation will remain on view during regular hours through February 25, 2020.


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