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Art



 

Richard Serra: Every Which Way

 

November 7–December 14, 2024

@David Zwirner: 537 West 20th St. 

 

OPENING RECEPTION: Thursday, November 7, 6⁠–⁠8 PM

 

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Richard Serra, Every Which Way, 2015 (detail). Photo by Cristiano Mascaro

 

This major installation from 2015 by Richard Serra comprises sixteen vertical steel panels, each measuring six feet wide and twelve inches thick, arranged in a staggered grid formation that spans the exhibition space.

 

David Zwirner is pleased to present Every Which Way, a major installation from 2015 by Richard Serra(1938–2024), at the gallery’s 537 West 20th Street space in New York.

The work comprises sixteen vertical steel panels, each measuring six feet wide and twelve inches thick. These stand at varying heights of either seven, nine, or eleven feet tall and are arranged in a staggered grid formation that spans the exhibition space.

 

As Serra described: “In Every Which Way you confront the frontality of each cluster of plates first, and then turn depending on how much attention you pay. You’re led to make a horizontal shift instead of just walking diagonally or straight ahead. Turning around, walking backward, sliding across—that happens a

lot in [my work from this period]. Also, due to its verticality—five of the sixteen slabs are eleven feet high—Every Which Way has more of an architectural reference than prior pieces.… It’s always there, not here. Even when you’re right up against it, it always evades you.… Like [being in the midst of a] city,

Every Which Way forces you to make countersteps, twists, and turns continuously.”

https://www.davidzwirner.com/exhibitions/2024/richard-serra-every-which-way

 

 

육중한 강철 조각, 최후의 추상표현주의자 리처드 세라(Richard Serra, 85) 별세

'Man of Steel' Richard Serra (1938-2024) 

'최후의 추상 표현주의자' 리처드 세라

 

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Richard Serra, Torqued Ellipse I, Weatherproof steel, 1996. Dia: Beacon. Photo: Sukie Park/NYCultureBeat

 

 

웅장하고, 육중한 강철 조각으로 이름을 날린 미니멀리스트 조각가 리처드 세라(Richard Serra)가 3월 26일 롱아일랜드 노스포크의 오리엔트에서 폐렴으로 세상을 떠났다. 향년 85세. 

 

리처드 세라는 강철의 구조적 잠재성, 무게, 압축, 질량과 정체를 강조하며 관람자, 작품 및 현장간의 관계를 탐구한 조각가였다. 그는 관람객에게 걸으면서 자신의 기념비적인 조각을 감상하도록 요구했다. 비평가 로버트 휴즈(Robert Hughes)는 세라를 '최후의 추상 표현주의자(the last abstract expressionist)'라 칭했다. 

 

리처드 세라는 1938년 샌프란시스코에서 3남중 둘째로 태어났다. 아버지는 스페인 마요르카섬 출신으로 해군조선소 배관공으로 일했으며, 4살짜리 리처드에게 유조선의 진수 광경을 보여주었다. 어린 시절 산업 재료를 접한 체험이 그에게 대형 조각가가 되는 동기를 부여했을 법하다. 세라는 15살 때부터 10여년간 여름방학 때면 늘 제철소에서 아르바이트를 했다. 러시아계 유대인 이민자였던 엄마는 독서를 격려했으며, 그림에 소질이 있던 아들을 '아티스트 리처드(Richard the artist)'라 소개하곤 했다. 아들은 늘 스케치북을 들고 엄마와 미술관을 다녔다.

 

 

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Richard Serra, Railroad Turnbridge, 16mm, 19 min. 1976

 

캘리포니아대(UC) 버클리 영문과에 입학했다가 UC 산타바라라로 전학해 영문학을 전공하며 미술을 공부했다. 원래 문학 공부를 지속하려던 계획이었지만, 예일대에 그림 몇장을 보낸 후 장학금을 받고 입학해 회화를 공부했다. 당시 교수였던 필립 거스톤(Philip Guston), 방문 아티스트였던 로버트 라우셴버그(Robert Rauschenberg), 애드 라인하르트(Ad Reinhardt), 프랭크 스텔라(Frank Stella) 등의 영향을 받았다. 그의 예일대 동문으로 화가 척 클로스, 화가 브라이스 마덴(Brice Marden), 그리고 부인이 된 조각가 낸시 그레이브스(Nancy Graves)가 있다. 

 

뉴욕타임스에 따르면, 예일대 재학 중 그의 첫 필드 뮤지엄 여행은 뉴욕이 아니라 당시 필라델피아 외곽에 있던 반즈파운데이션(Foundation)이었다. 예일대 졸업 후 세라와 그레이브스는 풀브라이트 장학금을 받고 파리로 가서 결혼했고(1964), 루마니아 출신 모더니스트 조각가 콘스탄틴 브랑쿠시(Constantin Brâncuși')의 재건된 스튜디오를 방문해 영감을 얻었다. 이후 마드리드의 프라도뮤지엄에서 벨라스케즈의 '시녀들(Las Meninas, 1656)'을 본 후 회화를 포기했다. 세잔, 드 쿠닝과 폴락보다도 벨라스케즈의 위대함에 붓을 꺾기로 한 것이다. 

 

 

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Richard Serra leveling one of the plates of Schunnemunk Fork, 1991/ Richard Serra, Schunnemunk Fork, 1990–91, Weathering steel. Photo by Jerry L. Thompson, Storm King Art Center Archives

 

파리에서 미니멀리스트 뉴욕 작곡가 필립 글래스(Philip Glass)와 친구가 된 세라는 뉴욕으로 돌아온 후 트라이베카에서 글래스, 작곡가 스티브 라이크와 가구 제거업자로 돈을 벌며 미술활동을 했다. 세라는 1966년경부터 고무, 네온, 납에 대한 실험을 시작으로 대규모 철강 작품에 이르기까지 조각의 정의를 확장하기 위해 노력했다. 그러나, 조각가로 변신한 리처드 세라에겐 악명부터 찾아왔다. 

 

1970년대 세라는 불행한 사건의 연속이었다. 낸시 그레이브스와 결별하고, 1975년 아버지가 별세했으며, 엄마는 2년 후 자살로 생을 마감했다. 세라는 1970년 비디오작가 겸 행위예술가 조앤 조나스(Joan Jonas, 2024 MoMA 회고전 'Good Night Good Morning')와 일본 여행에서 전통 가면극 노(Noh)에 매료됐고, 백남준이 작업하던 휴대용 비디오 카메라 소니 포타팩을 구입해 뉴욕에 돌아왔다. 이후 조나스와 흑백 단편 'Veil'(6분)과 'Paul Revere'(9분)을 제작했다. 

 

1975년 미네아폴리스 워커아트센터(Walker Art Center)에 설치 중이던 인부가 조각의 일부에 깔려 사망했다. 크레인 운전자가 장비설치 지침을 따르지 않았기 때문임에도 불구하고 미술가, 큐레이터, 비평가, 박물관장 등 미술계는 그에게 조각 제작을 중단할 것을 촉구했다.  1981년 로어맨해튼의 페더럴 플라자(Federal Plaza)에 설치된 높이 12피트, 길이 120피트의 강철 조각 'Tilted Arc'은 주변 직장인들의 청원으로 청문회까지 열려 1989년 철거됐다. 하지만, 이후 단일 곡선의 'Tilted Arc'는 타원, 나선, S자형으로 진화해서 원형 미로를 걷는 관람객들에게 더 인기를 얻어 MoMA와 첼시 가고시안 갤러리 앞엔 줄이 이어졌다. 

 

 

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Richard Serra. Clara-Clara. París, 1983. Photo: Aminus3/Pinterest

 

철강 소재에 집착했던 세라는 단편 다큐멘터리 'Railroad Turnbridge'(16밀리, 19분, 1976)'를 연출한 후 1979년 독일 출신 미술사학자 클라라 바이어그래프(Clara Weyergraf)와 독일 철강 노동자에 관한 다큐멘터리 'Steelmill/Stahlwerk'(16밀리, 29분)를 연출했다. 바이어그래프와는 1981년 결혼했으며, 1983년 루브르뮤지엄의 튈러리 가든(Jardin des Tuileries)에 설치된 36미터 높이 대형 조각에 부인 이름을 따서 '클라라 클라라(Clara Clara)'라고 명명했다. 

 

뉴욕현대미술관(MoMA)는 1986년 '리처드 세라/조각가'와 2007년 '리차드 세라 조각: 40년'으로 2회의 대규모 회고전을 열었다. 2001년 베니스 비엔날레 평생공로상/황금사자상을 수상했으며, 2015년엔 프랑스 레종도뇌르 훈장, 2018년엔 장 폴 게티 메달을 받았다. 

 

뉴욕타임스에 따르면, 리처드 세라는 몇년 전 지속적으로 눈물을 흘리던 왼쪽 눈이 누관암이라는 진단을 받았다. 의사는 눈을 제거하려했지만, 세라는 자신의 비전이나 예술가로서의 작업을 타협하지 않기로 결심하고 수술을 거부했었다. 

 

*스톰킹 아트센터(Storm King Art Center) 가이드, 2018

https://www.nyculturebeat.com/?mid=Art2&document_srl=3728239

 

*디아 비컨(Dia: Beacon)- 허드슨강변의 첼시, 미니멀리즘의 메카

https://www.nyculturebeat.com/?mid=Travel2&document_srl=3738918

 

*현대미술에 오마쥬: BTS RM의 '인디고(Indigo)' 앨범, 디아비컨(Dia Beacon) 콘서트

https://www.nyculturebeat.com/?mid=Art2&document_srl=4089104

 

 

Richard Serra, Who Recast Sculpture on a Massive Scale, Dies at 85

https://www.nytimes.com/2024/03/26/arts/richard-serra-dead.html

 

Richard Serra obituary: Sculptor whose monumental steel forms transformed public spaces

https://www.theguardian.com/artanddesign/2024/mar/27/richard-serra-obituary 

 

 

David Zwirner

 

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Richard Serra at his exhibition Drawings: Work Comes Out of Work, Kunsthaus Bregenz, Austria, 2008. Photo by Markus Tretter

 

Richard Serra (1938-2024)

 

It is with profound sadness that we share the passing of Richard Serra, who died on Tuesday, March 26, at his home in Orient, New York. 

 

Widely regarded as one of the most influential artists of the twentieth and twenty-first centuries, Serra was known for his large-scale steel sculptures, which investigate weight, volume, and scale, as well as their effect on the viewer. Serra’s pursuit of these questions over the course of his celebrated career deepened our understanding of the possibilities of sculpture and its ability to articulate form and space. He also consistently produced drawings throughout his career, beginning in 1971, employing black paintstick (compressed oil paint, wax, and pigment) to create these works. The gallery has been working with Serra since 2013, when we presented an exhibition of his early work from 1966–1971.

 

 

“Many have said that Richard Serra was one of the greatest artists of his generation,” says David Zwirner. “I would go further, and say that he was one of the greatest artists, period.

 

“He pushed the idea of sculpture out of its comfort zone into entirely new territories, eventually rivaling the physicality of architecture. The psychological tension inherent in his work set his practice apart and challenged us, the viewers, in utterly new ways. It is fair to say that he single-handedly raised the bar for all art making, and I am incredibly proud to have been able to work with him over the last decade.

 

 

“His work titled 2022, a single forged steel round, which he placed in the center of our 20th Street gallery in the spring of 2022, was his last realized sculpture. The experience of exhibiting this work, which to me felt like a sort of closing statement, is unforgettable. It’s hard to overstate what we are all losing with his passing.”

 

 

ABOUT RICHARD SERRA

 

Richard Serra was born in San Francisco in 1938 and lived and worked in New York, the North Fork of Long Island, and Nova Scotia. His first significant solo exhibition was held at the Leo Castelli Warehouse, New York, in 1969. His first solo museum exhibition took place at the Pasadena Art Museum in 1970. Serra subsequently participated in numerous international exhibitions, including Documenta (1972, 1977, 1982, and 1987) in Kassel, Germany; the 1980, 1984, 2001, and 2013 editions of the Venice Biennale; and the Whitney Museum of American Art’s Annual and Biennial exhibitions of 1968, 1970, 1973, 1977, 1979, 1981, 1995, and 2006.

 

Solo exhibitions of Serra’s work have been held at numerous public institutions worldwide, including, among others, the Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, the Netherlands, 1980; Musée National d’Art Moderne, Paris, 1984; Museum Haus Lange, Krefeld, Germany, 1985; The Museum of Modern Art, New York, 1986; Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte, Münster, Germany, 1987; Städtische Galerie im Lenbachhaus, Munich, 1987; Stedelijk Van Abbemuseum, Eindhoven, the Netherlands, 1988; Kunsthaus Zürich, 1990; CAPC Musée d’Art Contemporain, Bordeaux, France, 1990; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, 1992; Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, 1992; Dia Center for the Arts, New York, 1997; Centro de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, 1997–1998; Trajan’s Market, Rome, 2000; Pulitzer Foundation for the Arts, St. Louis, 2003; and Museo Archeologico Nazionale di Napoli, Naples, 2004.

 

In 2005, The Matter of Time, a series of eight large-scale works by Serra from 1994 to 2005, was installed permanently at the Guggenheim Museum Bilbao, and in 2007, The Museum of Modern Art, New York, presented the retrospective Richard Serra Sculpture: Forty Years. Promenade, a major site-specific installation, was shown at the Grand Palais, Paris, for MONUMENTA 2008. In 2011, the artist’s large-scale, site-specific sculpture 7 was permanently installed opposite the Museum of Islamic Art in Doha, Qatar. In 2014, the Qatar Museum Authority presented a two-venue retrospective survey of Serra’s work at the QMA Gallery and the Al Riwaq exhibition space, Doha, and East-West/West-East (2014) was permanently installed in the Brouq Nature Reserve in the Zekreet Desert, Qatar. In June 2020, a new major sculpture by Serra was installed on the West Quad of Kenyon College, in Gambier, Ohio. In 2022, Glenstone, Potomac, Maryland, opened a new building designed by Thomas Phifer in collaboration with the artist to house Four Rounds: Equal Weight, Unequal Measure, Serra’s monumental sculpture that debuted at David Zwirner in 2017.

 

Museum exhibitions that have focused on the artist’s drawings include Richard Serra: Tekeningen/Drawings 1971–1977, Stedelijk Museum, Amsterdam, 1977; Richard Serra: Zeichnungen 1971–1977, Kunsthalle Tübingen, Germany, 1978; Richard Serra: Drawings, Louisiana Museum, Humlebæk, Denmark, 1986; Richard Serra: Tekeningen/Drawings, Bonnefantemuseum, Maastricht, the Netherlands, 1990; Richard Serra: Drawings, Serpentine Gallery, London, 1992; Richard Serra: Drawings and Prints, The National Museum of Art, Osaka, Japan, 1994; Richard Serra: Rio Rounds, Centro de Arte Hélio Oiticica, Rio de Janeiro, 1997–1998; and Richard Serra: Drawings: Work Comes Out of Work, Kunsthaus Bregenz, Austria, 2008. 

 

A major traveling retrospective dedicated to the artist’s drawings was presented at The Metropolitan Museum of Art, New York; the San Francisco Museum of Modern Art; and The Menil Collection, Houston (which was the organizing venue), in 2011–2012. The Courtauld Gallery, London, presented Richard Serra: Drawings for The Courtauld in 2013, and Richard Serra: desenhos na casa da Gávea was on view at Instituto Moreira Salles, Rio de Janeiro, in 2014. Richard Serra: Drawings 2015–2017, a significant overview of the artist’s recent works on paper, was on view at the Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, the Netherlands, in 2017. In 2022, the Guggenheim Bilbao presented Serra/Seurat. Drawings, an exhibition pairing a selection of Serra’s recent drawings alongside those by Georges Seurat. 

 

Serra was the recipient of many notable prizes and awards, including a J. Paul Getty Medal (2018) awarded in honor of extraordinary contributions to the practice, understanding, and support of the arts; the Chevalier de l’Ordre national de la Légion d’honneur, Republic of France (2015); Orden de las Artes y las Letras de España, Spain (2008); Orden pour le Mérite für Wissenschaften und Künste, Federal Republic of Germany (2002); Leone d’Oro for lifetime achievement, Venice Biennale, Italy (2001); Praemium Imperiale, Japan Art Association (1994); Carnegie Prize (1985); a National Endowment for the Arts Fellowship (1974); and a Fulbright Grant (1965).

 

 

David Zwirner

537 West 20th Street, 

New York, NY 10011

https://www.davidzwirner.com 

 

 

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